Keresés:       Csak fényképes  


Ágy

 Az ágy (fekvÅ‘hely, nyoszolya) egy bútordarab, amelyet általában kellemes tevékenységekre – alvásra, pihenésre, tévézésre, szexuális együttlétre, olvasásra, néha étkezésre is – használunk, de a betegágyhoz és a halálos ágyhoz már nem kapcsolhatók kellemes élmények.
A lakberendezés mellett más területeken is használatos az ágy szó. Például, puska ágy (puskaagy, tus), kavicságy, körömágy stb.
Az elsÅ‘ fennmaradt ágy I. Hotepheresz ókori egyiptomi királyné sírjából (i. e. 2700 körül). A bútor elülsÅ‘ végén egy fejtámasz látható.

Története

Ágyábrázolás egy ókori görög vázán (i. e. 520) Az ágyak elÅ‘dje kétségtelenül a fészek, kuckó, vagy kotorék, amelyet már az állatok is kialakítanak maguknak.
Az Å‘sember „ágya” nagyon egyszerű volt: ágakat, falevelet, szalmát helyzett halomba, és ezeken aludt. A vadászat megjelenésével a fentiekre, fÅ‘leg a hidegebb éghajlatú területeken állati bÅ‘rök, szÅ‘rmék kerültek. A nedvesség, a rágcsálók, hüllÅ‘k, bogarak elleni védekezésül a fekvÅ‘helyet megemelték, barlangokban kis padkát alakítottak ki, kunyhókban földrakást készítettek, az ágy alá fahasábokat helyeztek el.

A civilizáció megjelenésével aztán kialakult az ágy ma ismert formája.
      A görögök által használt kliné már bonyolult bútordarab: fából, márványból, bronzból, nemesfémbÅ‘l készült, festett, berakásos vagy domborműves díszítésű példányai is fennmaradtak.

A rómaiak ágytípusai:
lectus cubicularis, kamraágy, rendes alváshoz;
lectus discubitorius, étkezési célokra használt heverÅ‘, amelyen egyszerre akár három ember is oldalt fekve étkezhetett, a középsÅ‘ hely volt a rangban elÅ‘kelÅ‘bb személyé;
lectus lucubratorius, tanuláshoz;
lectus funebris, vagy emortualis: a halotti ágy, amelyen az elhunytat a halottégetÅ‘ máglyára vitték. (A kereszténység megjelenésével ez eltűnt, helyét átvette a szarkofág, majd a koporsó.)

Középkori várúr hálószobája ággyal

A reneszánsz az ágyak terén is mélyreható változásokat hozott, Európa-szerte elterjedetek a pazarul kidolgozott, díszítésekkel ellátott mennyezetes ágyak, amelyeket oldalról függönyözés (baldachin) zárt le, védve az alvókat a huzattól. A gótika, barokk, rokokó művészeti irányzatok stílusjegyei az ágyakon is követhetÅ‘k. Az ágyak technológiailag is fejlÅ‘dnek: megjelenik a furnérozás, lakkozás, nádazás, stukkózás, aranyozás, a lábak esztergályozása és az intarzia berakás.
Lassan megjelennek a féltetÅ‘s ágyak, sÅ‘t, oszlop nélküli baldachinok is, melyeknél az ágy mennyezete nem oszlopokon nyugszik, hanem a szoba mennyezetéhez rögzítik, és onnan csüng alá. Ezeket a pompás ágyakat természetesen csak az arisztokrácia tagjai tudták megfizetni, a köznép jóval egyszerűbb nyoszolyákon hajtotta álomra a fejét.

XIV. Lajos francia király mennyezetes ágya Versaillesban

A rokokó korában megjelennek a csevegésekre, pletykálkodásra, de adott esetben az intimebb együttlétre is alkalmas kanapék. Egyik változatuk, a rekamié névadója Récamier asszony, a 18. és 19. századok fordulóján élt gyönyörű bankárfeleség, akinek híres párizsi szalonjában művészek, politikusok és más közéleti személyiségek fordultak meg, és rekamién ülve beszélgettek a divatos témákról.
Természetesen nem Å‘ volt az egyetlen szépasszony sem Franciaországban, sem Európa többi országában. Madame Dubarry, Madame Pompadour szalonjai szintén híresek voltak, és bútorzatuk is megfelelt a kor elvárásainak. Ezek az elvárások nem maradtak változatlanok, a túldíszített ágyak helyét csakhamar átvették a klasszicista stílusú fekhelyek. Nincs azonban szó a kényelem iránti igény csökkenésérÅ‘l, a textilipar fejlÅ‘dése újabb lehetÅ‘ségeket is teremt, de megmaradnak a régóta alkalmazott anyagok is: a hímzett brokátok, selyemszatének stb.
Az ágybetétek anyaga toll, állati szÅ‘rök, vagy tengerifű. A betétek forgathatók, szellÅ‘zés céljából kitehetÅ‘k az ablakba, erkélyre. Megjelennek a hengeres alakú díszpárnák, amelyek az empire stílusú fekhelyek elmaradhatatlan kellékei.
A klasszicizmust a bidermeier váltja, amelynél a fÅ‘ cél nem a díszítés, hanem a használhatóság és kényelem. Végül a viszonylagos európai egységesség – amely igazából sohasem létezett, hisz az igények és stílusok országonként is eltértek – megszűnik, a kevert irányzat neve eklektika.

Összecsukható ágy

Igazi nagy változások majd a 20. század közepétÅ‘l következnek be, amikor megjelennek a különbözÅ‘ műanyagok, és a bútorokat már nem egy-egy mesterember, és a köréje szervezÅ‘dÅ‘ kézműves műhely állítja elÅ‘, hanem rengeteg alkalmazottat foglalkoztató bútorgyárak, amelyek képesek a tömegigények kielégítésére. A különleges bútorok tervezésére tervezÅ‘irodák szakosodnak, amelyek az ágyakat és más bútorokat a belsÅ‘építészeti tervezés részeként "álmodják" meg.

 Forrás: Wikipedia









copyright: Eladó Bútor 2012            Felhasználási feltételek